FANDOM

Shrek to jedna z najbardziej rozpoznawalna z produkcji DreamWorks opowiadająca o zielonym ogrze wyruszającym na podróż w celu odnalezienie Lorda Farquaada, który po drodze spotyka Fionę, księżniczką zaklętą czarem.

Shrek
Shrek.jpg
Ogół
Premiera Światowa 22 kwietnia 2001
Premiera w Polsce 13 lipca 2001
Gatunek Film animowany
Film familijny
Komedia
Kontynuacje Shrek 2
Shrek 3
Shrek: Forever
Shrek 3-D
Shrek ma wielkie oczy
Pada Shrek
Shrek latem
Twórcy
Reżyseria Andrew Adamson
Vicky Jenson
Scenariusz Joe Stillman
Roger S.H. Schulman
Ted Elliott
Terry Rossio
Inne
Nagrody 1 Oscar
1 BAFTA
8 Annie
1 Saturn
Nominacje 1 Złoty Glob
4 Annie
Hugo
4 Saturny

Podstawowe informacjeEdytuj

  • Kraj produkcji: USA
  • Reżyseria: Andrew Adamson, Vicky Jenson
  • Scenariusz:Joe Stillman, Roger S.H. Schulman, Ted Elliott, Terry Rossio

Wszystkie częściEdytuj

Shrek posiada kilka kontynuacji:

Oprócz tego wyprudukowano cztery filmy krótkometrażowe:

Stworzono również film opowiadający o losach kota, jednego z głównych bohaterów kontynuacji "Shreka":

Głosu użyczyli:Edytuj

Postać Wersja polska Wersja anglojęzyczna
Shrek Zbigniew Zamachowski Mike Myers
Fiona Agnieszka Kunikowska Cameron Diaz
Osioł Jerzy Stuhr Eddie Murphy
Lord Farquaad Adam Ferency John Lithgow

FabułaEdytuj

Shrek jest ogrem zdecydowanie będącym typem samotnika. Gdy pewnego wieczora wielka sfora dziwnych bajkowych postaci pojawia się pod jego domem, wyjaśniając mu, że Lord Farquaat wygnał ich ze swojego królestwa, postanawia wziąć sprawy w swoje ręce. Wraz z gadającym osłem udaje się w podróż ku jego zamkowi.
Lord stawia mu warunek: zostawi mieszkańców w spokoju, jeżeli Shrek zdobędzie dla niego rękę księżniczki Fiony. Ogr nie zastanawia się ani przez moment.
Jednak księżniczka jest uwięziona w wysokiej wieży strzeżonej przez ziejącego ogniem potwora, a prowadzi do niej stary, chwiejny most zwisający nad ogromnym jeziorem lawy. Jednak wraz z kompanem pokonują te przeszkody odbijajać Fionę. Pomiędzy Osłem a smoczycą tworzy się nawet pewna więź.
Cała trójka pokonuje szmat drogi. Okazuje się, żę na Fionie ciąży zaklęcie, które sprawia, że każdej nocy zamienia się w ogra i uratować ją może jedynie pocałunek prawdziwej miłości.
Fiona rozstaje się ze Shrekiem pokłócona i idzie wieką niechęcią na swój własny ślub. Tuż przed zawarciem małżeństwa do kościoła wpada Shrek, całuje Fionie, która zamiast na zawsze stać się człowiekiem staje się... ogrzycą. Jednak ogrowi bardzo to odpowiada.
Lord Farquaad wpada w gniew, lecz na ratunek przybywa smoczyca pożerając go i kończąc cały problem Shreka, pomagając mu w związaniu się z Fioną.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki